14 December 2008

Gantian cuti rehat 150 hari

PUTRAJAYA 12 Dis. – Bermula tahun depan, kakitangan awam boleh mengumpulkan cuti Gantian Cuti Rehat (GCR) atau ‘golden handshake’ sehingga 150 hari, pertambahan sebanyak 30 hari berbanding 120 hari sekarang.

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Omar Osman berkata, pekeliling mengenai perkara itu akan dikeluarkan tidak lama lagi.

* Pada masa ini, kakitangan awam menikmati Gantian Cuti Rehat sebanyak 120 hari.

* Satu keputusan yang baik walaupun dalam masa yang sama kerajaan menetapkan mulai Januari 2009, kelayakan cuti tahunan bagi kakitangan awam baru akan dikurangkan lima hari

* GCR merupakan cuti tahunan yang dikumpulkan bagi digantikan dengan wang apabila seseorang kakitangan awam itu bersara.

* Ketika ini, kakitangan awam boleh mengumpulkan maksimum 15 hari cuti tahunan mereka dalam setahun untuk dimasukkan dalam skim itu.

* Katanya, ia bagi meningkatkan produktiviti sektor awam, sejajar dengan peranan sektor itu sebagai nadi utama pembangunan negara.

* MTUC anggap tidak rasional dan tidak sepatutnya dilaksanakan.

* Keputusan berkenaan yang dilihat lebih merugikan kakitangan awam.

* Kebajikan yang sedia ada untuk kakitangan awam sepatutnya tidak boleh dikurangkan. Kerajaan seharusnya bertindak mempertingkatkan kebajikan pihak berkenaan dan bukannya mengurangkan cuti tahunan mereka.

No comments: