20 October 2008

RM30b in losses from lopsided state govt contracts

The Star

SHAH ALAM: Lopsided agreements in joint venture real estate projects under the previous state government led to losses of about RM30bil in revenue over the last 30 years, claimed Selangor Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim.

“Companies enjoyed a much larger share of the profits under a 70:30 deal despite being awarded the land for free under these joint ventures with the then Barisan Nasional-led state government.

“The state government could have made seven to eight times more if it had sold the land, or carried out housing development projects on its own,” he said when tabling the 2009 state budget at the state assembly here on Monday.

For instance, Khalid said the Canal City joint-venture project awarded about 810ha of land to a private company with estimated returns of only RM22mil for the state over a period of more than five years.

The land involved was estimated to be worth RM170mil if it was sold to a private developer, he said.

Khalid said the Pakatan Rakyat-led state government had decided it would not enter any more venture agreements of such nature.

1 comment:

Anonymous said...

TURUNKAN KADAR ELAUN EPW DI SABAH

Saya suka mengikuti ruangan ini dan rasanya sudah bosan dengan rungutan tuntutan kenaikan gaji dan elaun yang sering dibangkitkan, oleh itu saya ingin bertindak sebaliknya dengan memohon pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mengkaji semula kadar Elaun Perumahan Wilayah (EPW) di Sabah yang dianggap keterlaluan dan berlebih-lebihan dan wajar dikurangkan nilainya. Rasanya pemberian EPW sebanyak itu di Sabah banyak digunakan bukan untuk tujuan perumahan sebaliknya ada yang memanfaatkannya dengan membiayai kos pembelian yang tidak perlu seperti kereta luar negara penjawat awam di sana. Rasanya tidak logik EPW di Sabah diberikan sekitar RM800-RM1100 sedangkan tiada kos sewa rumah yang menjangkaui angka itu di sana kecuali rumah mewah seperti banglo. Rasanya ada lagi yang lebih memerlukan angka itu terutama yang menetap di kawasan yang berkos hidup tinggi dan mereka yang ingin memiliki rumah sendiri. Saranan ini juga sebagai langkah membantu kerajaan untuk berjimat cermat dalam perbelanjaan pentadbiran. Permintaan ini bukan disebabkan faktor cemburu tetapi mungkin sudah jenuh mendengar tuntutan kenaikan elaun yang rasanya lebih membebankan kerajaan, jadi ada baiknya saranan diberi untuk membantu kerajaan mengurangkan perbelanjaan dan mengutamakan yang lebih memerlukan. Selain itu sebagai peringatan supaya kita bersyukur kerana ada lagi lebih bermasalah dari segi gaji dan elaun ini terutama rakan-rakan kita di sektor swasta.... penjawat memahami