07 April 2008

Khidmat sektor awam belum memuaskan

Berita Harian

SAYA terpanggil untuk mengulas laporan mengenai ugutan Kongres Kesatuan Sekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) untuk memulau Hari Pekerja Sektor Awam yang akan diadakan Mei ini, sekiranya tuntutannya tidak dipenuhi kerajaan.

Sebelum memulaukan sambutan, kita boleh melihat rekod mutu perkhidmatan awam yang pada pandangan saya belum mencapai tahap membanggakan.

Mungkin pembaca boleh merenung dan berkongsi pengalaman ketika berada atau menghubungi sesetengah jabatan kerajaan. Keadaan berikut masih ada dan menimbulkan rungutan.

l Pejabat Tanah di mana-mana daerah di negara ini. Jawapan diterima, 'pegawai kursus, bercuti, mesyuarat' Pilihan yang ada, 'datang semula esok, petang nanti, hubungi semula minggu depan.'

l Singgah di mana-mana kedai minum atau restoran berdekatan pejabat kerajaan pada bila-bila masa dari jam 8 pagi hingga 4 petang, mustahil sekiranya tidak menemui kakitangan kerajaan sedang berborak kosong dan minum sambil ketawa berdekah-dekah.

l Kereta jabatan yang mewah dan baru senantiasa menghiasi pintu masuk pejabat kerajaan hinggakan rakyat terpaksa berhimpit-himpit untuk masuk melalui tepi kaki lima pejabat.


l Pelbagai elaun dinikmati kakitangan awam yang tidak pernah diterima pekerja swasta. Sebagai contoh, pekerja bank tidak mempunyai banyak elaun berbanding kakitangan awam, namun perkhidmatan 'kelas pertama.'

l Semua latihan dan kursus dibuat di luar negeri. Kakitangan awam dari Melaka akan berkursus di Langkawi. Kakitangan Kedah kursus di Mersing atau Kelantan.

Kenapa tidak boleh dilakukan seperti swasta, iaitu hantar pekerja berkursus di tempat sendiri.

Segala kemudahan dewan makan, alat audio video lebih baik. Tak perlu kos penginapan tinggi, tiada tuntutan perjalanan tinggi.

l Kerja hanya tinggal lima hari seminggu, namun masih ramai yang terbabit dalam perniagaan dan jualan langsung.

l Perlu ada audit tenaga kerja di semua pejabat kerajaan kerana terlalu ramai pekerja akan menjadikannya tidak produktif.

Pemandu hanya memandu dan menunggu saja. Kenapa tidak boleh melakukan tugas lain seperti fotostat, atau menghantar surat, seperti amalan dalam sektor swasta.

l Hari Pekerja adalah hari pengiktirafan kerajaan pada semua pekerja awam dan swasta, jadi ia perlu dihormati kakitangan awam dan swasta.

Mungkin apa yang dicatatkan di atas sudah berubah di kebanyakan pejabat kerajaan yang mematuhi piagam pelanggan namun, ia masih wujud dan menimbulkan tanggapan kurang baik di kalangan masyarakat yang berurusan dengan sektor awam.

Kritikan memang pahit untuk ditelan, namun memang tiada jalan mudah untuk berjaya.

JOHARI MOHAMMAD SOOD,
Melaka.

No comments: