09 April 2008

RM5.8b bina kuarters awam

Berita Harian

PUTRAJAYA: Kerajaan memperuntukkan RM5.8 bilion bagi membina lebih 23,000 unit kuarters untuk kakitangan awam di pusat pentadbiran kerajaan persekutuan Putrajaya yang dijadual siap sepenuhnya menjelang akhir 2010.

Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Mohd Sidek Hassan, berkata setakat ini, 11,213 unit kuarters sudah disiap dibina membabitkan kos kira-kira RM3.7 bilion.

"Menjelang akhir 2010, dijangka sebanyak 12,073 lagi unit kuarters siap," katanya ketika berucap pada Majlis Perjumpaan Dengan Ketua-ketua Masyarakat Kuarters Putrajaya di sini, malam kelmarin.

Pada majlis itu, beliau turut melancarkan Pelan Strategik Bahagian Pengurusan hartanah (BPH) Jabatan Perdana Menteri bagi tempoh 2008-2010 yang bermatlamat meningkatkan mutu kehidupan warga penghuni kuarters.

Selain kuarters di Putrajaya, BPH turut mengurus dan menyelenggara kuarters terletak di Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Nilai (Negeri Sembilan), Tanjung Kupang (Johor) dan Labuan serta pengurusan rumah peranginan dan penginapan Persekutuan di dalam dan luar negara.

Mohd Sidek berkata, tahun lalu, BPH membelanjakan RM4.7 juta bagi penyelenggaraan kuarters kerajaan di sini.

Katanya, memandangkan bilangan kuarters akan bertambah dan usia kuarters yang sedia ada semakin meningkat, kos penyelenggaraannya dijangka akan bertambah.

"Sehubungan itu, perlunya warga penghuni kuarters memainkan peranan supaya kerja-kerja penyelenggaraan yang tidak perlu dapat dielakkan dan BPH perlu memastikan unit kuarters yang masih kosong diisi dengan segera bagi mengelakkannya mengalami kerosakan," katanya.

Mengenai isu penghuni kuarters hilang kelayakan menduduki kuarters apabila mempunyai rumah dalam lingkungan 25 kilometer dari tempat kerja, Mohd Sidek berkata mengikut Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 2008 berkuatkuasa 1 April tahun lalu, penghuni terbabit masih boleh terus menduduki kuarters masing-masing dengan syarat bersetuju dengan bayaran berganda.

"Saya harap isu bayaran berganda itu difahami dengan mengambil kira segala kemudahan sampingan yang disediakan seperti sekolah, pusat komuniti, taman rekreasi dan sebagainya," katanya.

No comments: