02 August 2009

Skim Perkhdimatan Perlu Disemak Bagi Elak Penghijrahan Doktor, Pakar, Kata Aktivis Sosial

KUCHING, 1 Ogos (Bernama) -- Seorang tokoh aktivis sosial Sarawak telah menggesa kerajaan menyemak semula skim perkhidmatan dan ganjaran yang lebih baik bagi mengekalkan doktor, pakar dan petugas sokongan perubatan terus berkhidmat di hospital kerajaan.

Datuk Seri Ang Lai Soon berkata sektor perubatan swasta, yang menawarkan ganjaran lumayan, telah menyebabkan hospital kerajaan sukar membendung 'penghijrahan' doktor berpengalaman dan pakar perubatan.

"Saya berpendapat sudah tiba masa untuk menyemak skim perkhidmatan perubatan supaya doktor berdedikasi, pakar dan petugas sokongan akan kekal dalam sektor awam demi memanfaatkan masyarakat.

"Saya selalu berasa orang kurang mampu perlu diberi kemudahan rawatan terbaik di negara ini," kata Ang, yang juga pengerusi dan komander Persatuan St.John Ambulans Sarawak selepas memeriksa perbarisan tahunan di SMK Sungai Tapang dekat sini Sabtu.

Ang berkata lebih banyak dana perlu disalurkan kepada sektor perkhidmatan kesihatan bagi mendapatkan lebih ramai tenaga doktor, pakar dan petugas sokongan hospital.

"Di samping itu, lebih banyak hospital perlu dibina dan dilengkapi dengan peralatan canggih di beberapa tempat di negara ini khususnya di kawasan kepadatan penduduk," katanya.



-- BERNAMA

No comments: