07 April 2009

Tidak abai tugas syarat guru mahu aktif politik

Berita Harian

BARU-BARU ini, Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein mencadangkan guru gred A dibenarkan aktif dalam politik.

Beliau berpendapat, guru adalah golongan yang sangat rapat dan memahami kehendak masyarakat. Idea guru bernas diperlukan bagi mempertingkatkan kualiti hidup masyarakat.

Namun, mampukah guru memikul dua tugas berlainan? Tugas guru ialah mengajar dan membentuk kejayaan pelajar dalam kurikulum dan kokurikulum.

Guru terbabit dengan politik akan dipilih menjadi ketua cawangan, ketua bahagian, setiausaha cawangan atau bahagian, bendahari dan sebagai ahli jawatankuasa biro tertentu.

Biasanya tugas politik menghadiri mesyuarat cawangan, aktiviti dan mencari dana untuk cawangannya. Tugas itu bukan dipikul oleh guru seorang saja. Guru boleh menyerahkan tugas kepada ahli jawatankuasa lain jika ada urusan di sekolah.

Cawangan itu akan mendapat banyak faedah jika guru menduduki jawatankuasa politik cawangannya. Ilmu dan kepakaran guru boleh digembleng bersama tenaga muda kampung. Apa yang penting pembabitan ikhlas bukan untuk kepentingan peribadi.

Wujud juga persoalan, jika guru berpolitik, mereka akan mengabaikan tugas mengajar dan wujud puak di sekolah. Saya berpendapat, jika tidak berpolitik tenaga mereka digunakan untuk kegiatan sukan, kursus dan mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dan memerlukan mereka meninggalkan kelas.

Biasanya perkara itu diatasi dengan guru itu membuat kelas ganti, khususnya keadaan seumpama itu kerap berlaku pada bulan pertama hingga ketiga persekolahan, iaitu ketika guru sibuk dengan aktiviti kokurikulum yang juga sebahagian tugas di luar kelas yang perlu dilaksanakan.

Masalah kewujudan puak di kalangan guru akibat fahaman politik adalah persepsi saja. Guru adalah pekerja profesional. Berbeza pendapat perkara biasa. Guru tidak seharusnya mengikut emosi dan akal dangkal untuk mempertahankan pendapat atau berbahas mengenai sesuatu dasar kerajaan atau pembangkang.

Guru sepatutnya memberikan idea bernas. Kemampuan mereka membezakan antara tugas pendidik dan jawatankuasa politik cawangan atau bahagian amat dituntut jika sekiranya kerajaan membenarkan mereka memegang jawatan politik.

Saya setuju jika kerajaan membenarkan guru gred A memegang jawatan politik di cawangan dan bahagian.

Jawatan pengerusi, setiausaha, bendahari dan jawatankuasa cawangan politik tidak mungkin diberikan sepenuhnya kepada guru. Hanya guru tertentu yang mempunyai wibawa dilantik cawangan.

Guru terbabit politik wajar diberikan syarat tertentu supaya tidak mengabaikan tugas sebagai pendidik dan pendukung dasar kerajaan.

REZA ALJUNAID,
Negeri Sembilan.

No comments: