03 March 2009

Setiausaha DUN Perak ikut peraturan:KSN

PUTRAJAYA: Kenyataan Setiausaha Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, Abdullah Antong Sabri, bahawa dewan itu tidak boleh bersidang tanpa mendapat perkenan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah, adalah mengikut peraturan, kata Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan.

Beliau berkata, pada fahamannya, Abdullah menjalankan tugasnya sebagai mana yang dipertangungjawabkan kepadanya.

"Kalau seseorang pegawai itu mengikut peraturan itu adalah benda yang betul," katanya selepas Majlis Penyampaian Anugerah Fellow Institut Tadbiran Awam Negara (Intan) dan Penyampaian Diploma Intan di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Abdullah yang menyifatkan sebagai tidak sah persidangan DUN yang dipanggil oleh Speaker, V Sivakumar, tanpa mendapat perkenan Sultan Perak.

Susulan daripada kenyataan itu, Abdullah digantung perkhidmatannya berkuatkuasa serta-merta oleh Sivakumar.

Pagi ini, satu 'persidangan tergempar' DUN Perak yang dihadiri Sivakumar dan 27 anggota dewan daripada DAP, Pas dan PKR dilangsungkan di bawah pokok tidak jauh dari bangunan Perak Darul Ridzuan di Ipoh.

Terdahulu dalam ucapannya, Mohd Sidek berkata, tiada tempat dalam perkhidmatan awam untuk mereka yang mengambil jalan singkat untuk kumpul kekayaan.

"Tumpukan perhatian dalam semua bidang tugas yang diberikan dan jangan memandang apa jua tugasan sebagai sesuatu yang remeh," katanya.

Pada majlis sama bekas KSN, Tan Sri Samsudin Osman dianugerahkan Fellow Intan 2008. - Bernama

No comments: