03 March 2009

Aduan guru KPLI tak tepat

Berita Harian

SAYA merujuk kepada surat 'Bakal Guru Negeri Sembilan' mengenai 'Guru KPLI kecewa kerenah birokrasi' yang disiarkan ruangan ini, minggu lalu. Saya dapati apa yang diluahkan beliau adalah tidak tepat sama sekali, jangan jadi seperti 'kacang lupakan kulit'.

Kerajaan menabur jasa dan memberi peluang kepada kita untuk bekerja. Bersyukurlah, kita akan menjadi salah seorang daripada kakitangan awam yang kurang berisiko akibat krisis ekonomi sekarang.

Untuk makluman, saya adalah pelajar Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) pada 2005 dan pernah terbabit dalam kes ditangguhkan penempatan.

Kini saya sudah berkhidmat di sekolah, malah sebelum menyertai KPLI saya dimaklumkan mengenai kes penangguhan penempatan, jadi ia tidak menimbulkan masalah kepada saya.

Sebagai bakal guru, pengadu sepatutnya lebih peka mengenainya dan bertanyalah kepada orang sekeliling sebelum membuat sebarang kenyataan. Jangan hanya kerana kenyataan kita yang membuta tuli, memalukan pelajar KPLI lain.

GURU BARU,
Shah Alam,
Selangor.

No comments: