11 February 2009

Cuepacs Akan Serah Memorandum Semakan Gaji

KUALA LUMPUR, 10 Feb (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) akan menyediakan sebuah memorandum mengenai semakan gaji dan semakan semula pelbagai skim perkhidmatan untuk kakitangan awam bulan depan.

Setiausaha Agungnya Ahmad Shah Mohd Zin berkata 150 perwakilan dari kesemua 130 ahli gabungan Cuepacs akan mengadakan persidangan selama tiga di Kuala Terengganu bagi menyediakan dokumen tersebut.

Bagaimanapun, tarikh persidangan akan diumumkan kemudian, katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Ahmad Shah berkata semakan gaji terakhir pada 2007 tidak mematuhi skim perkhidmatan dan oleh sebab itu wujud banyak bayaran anomali.

"Kami harap untuk menonjolkan anomali ini dalam memorandum ini supaya ia boleh diselesaikan semasa semakan gaji akan datang," katanya.

Selain semakan gaji, katanya, memorandum itu juga akan mengandungi cadangan kongres tersebut terhadap peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK).

Ahmad Shah berkata Cuepacs berjuang untuk memansuhkan format semasa peperiksaan PTK yang menimbulkan rasa kurang senang di kalangan kakitangan awam kerana kenaikan pangkat bergantung kepada kelulusan PTK.

"Seperti sedia maklum, format PTK masa ini tidak menilai keupayaan sebenar calon melaksanakan tugas masing-masing memandangkan soalan peperiksaan tidak relevan kepada tugasan yang dilaksanakan oleh calon," katanya.

"Kami mencadangkan cara penilaian alternatif yang lebih adil dan menilai kemampuan sebenar calon. Memorandum ini akan diserahkan kepada kerajaan sebaik sahaja mendapat kelulusan badan eksekutif Cuepacs," katanya.

-- BERNAMA

1 comment:

Anonymous said...

kenaikan pangkat juga bergantung kepada penilaian prestasi semasa oleh ketua jabatan, kalau terdapat ketidaktepatan pada peluang kenaikan pangkat pun, itu bukan masalah ptk, tapi masalah ketua jabatan yang tidak perform.