14 August 2008

Mirza digantung kerja dua bulan

M'kini

Ketua Pengarah Pelancongan, Datuk Mirza Mohammad Taiyab, yang dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur semalam atas tuduhan rasuah membabitkan rawatan giginya berjumlah RM13,860
pada 2005, digantung perkhidmatannya selama dua bulan berkuatkuasa serta-merta.

Timbalan Ketua Setiausaha (Pelancongan), Kementerian Pelancongan, Datuk Ab Ghaffar A Tambi berkata sebuah jawatankuasa ditubuhkan untuk membuat keputusan mengenai kedudukan Mirza.

"Kami akan mendapatkan prosedur dari Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) berhubung (kedudukan) jawatan Mirza," katanya kepada pemberita selepas satu majlis di Kuala Lumpur hari ini.

"Biasanya, kita menggantung selama dua bulan. Jika tidak selesai lagi, ia boleh disambung (selama) dua bulan lagi.

"Semasa digantung, gajinya dipotong separuh. Jawatankuasa itu akan membuat keputusan mengenai Mirza dalam tempoh dua bulan," katanya.

mirza mohd taiyabMirza didakwa mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan di hadapan hakim Fathiyah Idris.

Beliau dibenarkan ikat jamin RM5,000 dengan seorang penjamin. Tarikh perbicaraan ditetapkan pada 16 hingga 18 Februari tahun depan.

Mirza, 51, didakwa menerima suapan itu daripada Zulhisyam Ayob, 48, pengarah syarikat Perunding Pakar Media Sdn Bhd, sebuah syarikat perunding pengiklanan.

Syarikat itu membiayai rawatan tertuduh di Clinical Practice Prosthodontics Sdn Bhd ketika beliau memegang jawatan timbalan ketua pengarah lembaga berkenaan.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di klinik itu di No.15, Ground Floor, Jalan 2/71 Off Jalan Tun Mohd Fuad, Taman Tun Dr Ismail, di antara 17 Jan hingga 26 Julai 2005.

Jika disabitkan kesalahan, Mirza boleh dipenjara sehingga dua tahun, atau dengan denda, atau kedua-duanya sekali.

No comments: