29 December 2007

39 keluarga miskin sertai skim pekerjaan MPAG

Utusan Online

Oleh: LUKMAN ISMAIL

ALOR GAJAH 28 Dis. – Seramai 39 keluarga miskin di daerah ini akan diambil bekerja oleh Majlis Perbandaran Alor Gajah (MPAG) di bawah skim pekerjaan sukarelawan.

Yang Dipertua MPAG, Baharom Majid berkata, mereka adalah kumpulan pertama yang akan terlibat di bawah program itu yang dilaksanakan bagi mengatasi masalah kemiskinan di negeri ini.

‘‘Skim pekerjaan sukarelawan ini adalah atas cadangan Ketua Menteri bagi memastikan Melaka tidak lagi mempunyai rakyat dalam golongan miskin.

‘‘Kumpulan ini akan memulakan tugas mereka mulai 1 Januari ini,” katanya di sini hari ini.

Baharom berkata, mereka yang terlibat akan diberi pekerjaan oleh pihak MPAG dan dibayar upah berdasarkan jenis pekerjaan.

Antara skop kerja yang disediakan termasuk pembersihan pondok perhentian bas, jalan kampung, medan selera atau gerai, tandas awam, dewan, taman awam, penyelenggaraan tapak semaian dan pembajaan pokok.

‘‘Dengan pelaksanaan skim ini golongan miskin akan dapat meningkatkan pendapatan bulanan mereka dan seterusnya terkeluar daripada kelompok orang-orang miskin,” katanya.

Langkah menyediakan pekerjaan kepada golongan miskin terbabit bagi mencapai matlamat kemiskinan sifar di negeri Melaka mulai tahun 2008.

Dalam pembentangan bajet negeri 2008 baru-baru ini, Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam mengumumkan peruntukan sebanyak RM4.13 juta dan RM12 juta dari Kerajaan Pusat untuk membasmi kemiskinan di negeri ini.

Mulai 1 November lepas, golongan miskin tegar di negeri ini dapat diatasi apabila bantuan tersebut mula disalurkan dan pendapatan isi rumah mereka dapat ditingkatkan kepada RM350 sebulan.

Di samping itu, mulai 1 Januari ini, kerajaan negeri menyasarkan kemiskinan sifar di mana kesemua penerima bantuan akan menerima pendapatan isi rumah melebihi RM650 sebulan.

No comments: