05 January 2007

Cuepacs yakin gaji disemak

PUTRAJAYA: Selepas pertemuan dengan Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Sidek Hassan semalam, Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) yakin kerajaan memberi perhatian serius berhubung cadangan semakan menyeluruh pakej gaji dan kebajikan kakitangan awam.


Dalam pertemuan di pejabat Sidek di sini, semalam, Cuepacs memaklumkan surat mengandungi memorandum semakan pakej gaji kakitangan awam sudah dihantar kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Presidennya, Omar Osman, berkata Cuepacs berpuas hati pertemuan dengan Sidek memberi hasil positif serta menunggu masa sesuai bertemu Perdana Menteri.

"Memorandum semakan pakej gaji kakitangan awam sudah 99 peratus siap, cuma kita hendak memperkemaskannya lagi.

"Cuepacs sudah mengutus surat kepada Perdana Menteri dan sedang menunggu jawapan. Kita dimaklumkan Perdana Menteri sudah pulang dan harap lepas jumpa KSN, kita dapat jumpa PM," katanya kepada pemberita.

Baru-baru ini, Cuepacs meminta kerajaan meneliti permohonan menaikkan antara 10 hingga 40 peratus gaji kakitangan awam, terutama kumpulan sokongan berikutan kos sara hidup yang semakin meningkat.

Omar berkata, antara lain memorandum mewakili lebih 50 peratus penjawat awam dari kumpulan sokongan kedua yang memiliki pendapatan pada garis kemiskinan iaitu antara RM850 dan RM980 sebulan.

Beliau berkata, Cuepacs berharap akan dipanggil pada sesi perundingan ketika ia dipertimbangkan kerajaan.

Katanya, Sidek juga bersetuju mengadakan pertemuan sekurang-kurangnya dua kali setahun dengan Cuepacs bagi membincangkan pelbagai isu.

"Selain itu, empat pertemuan akan diadakan dengan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) setiap tahun untuk tujuan sama," katanya.

Sementara itu, Omar mempertahankan kewibawaan kakitangan awam dalam melaksanakan tugas dan setimpal dengan permohonan semakan semula pakej gaji yang akan dikemukakan kepada kerajaan.

"Cuepacs mahu pihak tertentu yang mahu mempersoalkan mutu kerja kakitangan awam merujuk kepada laporan Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (Mampu) mengenai prestasi sektor awam.

"Mampu yang menilai keupayaan kakitangan awam dan hasilnya dapat dilihat sekarang seperti pembangunan yang dinikmati di pusat pentadbiran negara di sini," katanya.

No comments: