14 December 2009

Kementerian Perumahan Rangka Pelan Strategik Baru Mantapkan Prestasi Perkhidmatan

LUMUT, 14 Dis (Bernama) -- Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) sedang merangka pelan strategik baru bagi memantapkan lagi prestasi perkhidmatan kementerian itu kepada orang ramai mulai tahun depan sekaligus merekodkan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang lebih baik.

Menterinya Datuk Seri Kong Cho Ha berkata pelaksanaan pelan strategik berkenaan akan menumpukan semua bahagian dan jabatan di bawah kementerian itu bagi memastikan sasaran yang ditetapkan tercapai melalui pendekatan KPI yang diperkenalkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, April lepas.

"Bagi tahun 2009, KPKT menunjukkan pencapaian yang memuaskan dengan beberapa anugerah yang diperolehi daripada kerajaan serta pengiktirafan status empat bintang oleh Jabatan Audit Negara," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat Perancangan Strategik KPKT bagi tahun 2010 di sini hari Isnin.

Beliau berkata bagi memastikan kementerian itu berjaya mencapai KPI yang ditetapkan, kerjasama daripada kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan (PBT) amat diperlukan kerana pencapaian KPKT turut bergantung kepada tindakan mereka seperti kelulusan pelan pembangunan dan lesen perniagaan.

Katanya untuk itu, kementerian melaksanakan proses penilaian dan penggredan PBT mengikut bintang iaitu satu hingga lima.

Mengenai mesyuarat tiga hari yang bermula semalam, Kong berkata mesyuarat itu penting bagi memastikan kementerian itu mencapai prestasi yang baik serta merancang pelan dan program yang membabitkan 13 bahagian dan enam jabatan.

Katanya semua ketua jabatan dan bahagian yang terlibat dalam mesyuarat itu akan menilai setiap aspek secara mendalam dan seterusnya merancang persediaan bagi tahun depan.

Sejurus mesyuarat itu, Kong turut melawat tempat pembakaran sampah di Sungai Pinang Kecil di Pangkor yang dibina dengan kos RM20 juta bagi menggantikan tempat pembuangan sampah lama yang tidak lagi berfungsi.

Projek berkenaan berupaya menyelesaikan masalah sampah yang dihadapi penduduk itu, yang dimulakan sejak awal tahun ini telah siap 80 peratus dan dijangka siap sepenuhnya pada 2010.

Katanya selain di Pangkor, kementerian itu turut menyediakan empat lagi tempat pembakaran sampah iaitu di Langkawi, Pulau Tioman, Labuan dan Cameron Highlands yang dilihat mampu mengatasi masalah pelupusan sampah.

-- BERNAMA

No comments: