14 December 2009

Anggota Tentera Yang Berkhidmat Kurang 20 Tahun Perlu Diberi Pencen Separuh: Dewan Rakyat

KUALA LUMPUR, 14 Dis (Bernama) -- Seorang anggota Parlimen hari ini mencadangkan agar anggota tentera yang berkhidmat kurang daripada 20 tahun diberi pencen separuh bagi menghargai perkhidmatan mereka.

Datuk Mohamad Aziz (BN-Seri Gading) berkata ia adalah bagi mereka yang telah berkhidmat antara 10 hingga 15 tahun.

"Ini penting, supaya kalau kita panggil mereka untuk berkhidmat untuk negara (selepas bersara), mereka tidak akan teragak-agak untuk membantu dan mengenang jasa (kerajaan)," katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2010 peringkat jawatankuasa bagi Kementerian Pertahanan di Parlimen di sini hari Isnin.

Beliau turut mencadangkan elaun masuk hutan diwujudkan ataupun dinaikkan bagi merangsangkan lagi semangat anggota tentera.

"Contohnya, kalau masuk hutan, dapatlah elaun paling-paling kurang RM20 sehari. Kalau masuk sebulan kurang-kurang dapatlah RM600. Bila mereka ini keluar hutan adalah imbuhan yang boleh mereka bawa balik untuk diberikan kepada isteri yang menunggu selama sebulan di rumah," katanya.

Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) pula membangkitkan keperluan kebajikan anggota tentera yang perlu dipertingkatkan khususnya dari segi perumahan dan gaji memandangkan ada anggota tentera yang terlibat dengan kegiatan negatif seperti merompak dan mencuri kerana gaji yang tidak mencukupi.

-- BERNAMA

No comments: