15 July 2009

Kerajaan laksana sistem rating

Berita Harian

Agensi KDN perintis kaedah tekan butang warna nilai perkhidmatan

PUTRAJAYA: Kerajaan akan memulakan pelaksanaan sistem rating oleh pelanggan kepada petugas kaunter jabatan dan agensinya berdasarkan lampu yang akan dipasang di kaunter.

Melalui cara itu, pelanggan akan menekan butang lampu yang mempamerkan warna tertentu bagi menunjukkan tahap kepuasan mereka atas perkhidmatan dan layanan diberikan petugas kaunter, sebelum beredar.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dikatakan tertarik dengan penggunaan sistem itu selepas melihat pelaksanaannya ketika membuat lawatan rasmi ke China, baru-baru ini.

Jabatan Imigresen dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) di bawah Kementerian Dalam Negeri (KDN) sudah diarah melaksanakan sistem itu sebagai perintis, sebelum diperluaskan ke jabatan dan agensi kerajaan lain.

Ketua Pengarah Imigresen, Datuk Abdul Rahman Othman, berkata pihaknya menerima arahan bagi memulakan sistem rating berdasarkan warna lampu itu.

“Kita akan pasang lampu di kaunter, umpamanya jika pelanggan menekan butang lampu hijau bermakna mereka berpuas hati dengan perkhidmatan diberikan, tetapi jika mereka menekan butang merah bermakna sebaliknya.

“Dengan cara ini, petugas kaunter akan menjadi lebih bertanggung jawab dan berusaha memastikan pelanggan memberi rating terbaik.

“Namun, jika petugas kaunter melakukan tugas sambil lewa, pelanggan memberikan rating yang boleh memalukan petugas berkenaan atau dengan kata mudah ‘sendiri malu’ kerana pelanggan lain yang menunggu giliran dapat melihat tahap perkhidmatan mereka,” katanya ketika ditemui Berita Harian di sini.

Abdul Rahman berkata, sistem rating itu akan dijadikan ukuran dan penilaian prestasi kerja petugas di Jabatan Imigresen.

“Sudah tentulah sistem itu nanti akan dijadikan rujukan bagi sebarang kenaikan pangkat dan gred petugas kaunter kita,” katanya.

No comments: