20 July 2009

APMM Akan Ambil 2,000 Anggota Pelbagai Pangkat

LANGKAWI, 19 Julai (Bernama) -- Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) akan mengambil seramai 2,000 anggota pelbagai pangkat pada tahun ini bagi mengisi jawatan yang masih kosong dalam usaha melengkap kekuatan pasukan itu.

Ketua Pengarahnya Laksamana Datuk Mohd Amdan Kurish berkata APMM sebagai agensi penguatkuasa yang bertanggungjawab menjaga perairan negara sentiasa berdepan dengan cabaran serta ancaman luar jangkaan, justeru penambahan anggota perlu dilakukan.

Katanya pengambilan dibuat secara berperingkat-peringkat dan mereka yang terpilih akan mengikuti latihan di pusat latihan di Kuantan, Pahang sebelum ditempatkan di semua wilayah dan unit APMM.

Enam hingga 10 peratus wanita akan diambil bagi mengisi jawatan kosong itu, katanya pada kejohanan dan ujian kemahiran menembak senjata api APMM di Lapang Sasar Antarabangsa Langkawi (Lisram) di sini Ahad.

Hampir 200 anggota APMM pelbagai pangkat daripada enam pasukan dari seluruh negara menyertai kejohanan itu.

Katanya APMM kini mempunyai 3,000 anggota di seluruh negara dengan 300 daripadanya adalah wanita yang ditugaskan di pelbagai unit termasuk di kapal-kapal.

Mohd Amdan berkata APMM juga akan menubuhkan unit penyelam bagi menjalankan tugas-tugas operasi serta mencari dan menyelamat (SAR).

"Bilangan anggota unit itu belum dipastikan, bagaimanapun semua pejabat wilayah telah mempunyai anggota penyelam ini bagi memudahkan ibu pejabat APMM untuk menubuhkan unit itu dalam membantu kerja-kerja operasi dan SAR," katanya.

Beliau turut menyarankan agar individu-individu yang bersara awal daripada jabatan atau agensi kerajaan memohon untuk bertugas dengan APMM tanpa mengikuti latihan kerana pusat latihan yang sedia ada terhad.

"Anggota APMM perlu bersiap sedia dengan pelbagai kelebihan dan kebolehan dari segi rohani dan jasmani termasuk kecekapan menembak sebagai latihan bagi meningkatkan kemahiran menembak," katanya.

-- BERNAMA

No comments: