15 January 2009

1,700 Jawatan Baru Di Jabatan Bomba Tahun Ini

SEREMBAN, 15 Jan (Bernama) -- Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBP) mewujudkan sebanyak 1,700 jawatan baru pelbagai gred pada tahun ini dalam usaha meningkatkan lagi keberkesanan perkhidmatannya, kata Ketua Pengarahnya Datuk Hamzah Abu Bakar.

Beliau berkata jawatan baru yang diluluskan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) itu merupakan salah satu langkah untuk menstruktur semula JBP, selaras dengan keperluan semasa.

"Dengan adanya tambahan jawatan baru ini, kita juga berharap dapat mempergiatkan lagi kempen mencegah kebakaran dan penguatkuasaan, ke arah mencapai sasaran mengurangkan risiko kebakaran di bangunan, premis dan tempat kediaman di seluruh negara," katanya kepada pemberita selepas merasmikan seminar pengawasan dan keselamatan kebakaran di bangunan di sini, hari ini.

Katanya pengambilan pegawai dan anggota baru ini di bahagikan kepada dua peringkat di mana peringkat pertama adalah untuk memenuhi jawatan di ibu pejabat JBP Putrajaya dan balai manakala peringkat kedua di zon dan ibu pejabat JBP di setiap negeri.

Sementara itu, Hamzah berkata setakat ini JBP telah membelanjakan 75 peratus daripada RM1.5 bilion peruntukan dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Beliau berkata JBP juga akan membeli dua buah lagi helikopter jenis Agusta buatan Itali, penambahan kepada enam sedia ada.

"Kita kini sedang menunggu penyerahan dua buah helikopter itu pada hujung tahun ini atau awal tahun depan.

Seminar sehari diikuti 370 peserta itu antara lain bertujuan meningkatkan kefahaman dan kesedaran masyarakat dan pihak bertanggungjawab mengenai keselamatan kebakaran di sesuatu premis.

-- BERNAMAb

No comments: