23 April 2009

Prosedur kerja di pejabat tanah masih menyusahkan orang ramai

Berita Harian

PADA 14 April lalu, kira-kira jam 11.35 pagi saya dan isteri ke Pejabat Tanah dan Galian Melaka Tengah yang terletak di Peringgit Point untuk mendapatkan salinan surat kuasa daripada Bahagian Pesaka Kecil di pejabat berkenaan.

Petugas memberitahu salinan itu boleh didapati dengan bayaran RM2 bagi satu salinan. Namun yang memeranjatkan kami ialah bayaran berkenaan hanya boleh dibuat di Pejabat Tanah di Wisma Negeri iaitu di MITC, Ayer Keroh.

Kemudian timbul lagi masalah apabila kami hendak mendapatkan salinan berkenaan selepas membuat bayaran kerana pegawai berkaitan belum masuk pejabat walaupun jam 2.15 petang.

Dua persoalan timbul. Pertamanya mengapa bayaran perlu dibuat di pejabat lain yang jaraknya melebihi lapan kilometer. Apakah pejabat berkenaan tidak boleh mengutip bayaran hingga perlu mendera pelanggan berulang alik antara dua pejabat itu.

Dengan kemudahan sistem yang semakin canggih sekarang adalah tidak masuk akal untuk berlaku hal berkenaan. Apakah yang terjadi dengan slogan 'Satu Perkhidmatan, Satu Penyampaian, Tiada Pintu Salah' yang diperkenalkan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan? Adakah dasar ini hanya dilaksanakan jabatan yang berdekatan dan sentiasa dapat dipantau KSN saja? Sedangkan bagi jabatan yang berada jauh daripada kawalan, slogan ini mungkin hanya menjadi momokan semata-mata.

Perkara kedua ialah berkaitan pegawai yang sering masuk lambat ke pejabat dan menghilangkan diri tidak tentu masa. Petugas berkenaan memberi tahu kami untuk datang semula pada jam 2 petang dan memberi jaminan salinan itu akan siap tanpa sebarang masalah.

Namun apabila kami datang semula pada jam 2.05 petang beliau memberitahu salinan berkenaan belum dapat diserahkan kerana pegawai yang sepatutnya menandatangani salinan itu belum masuk ke pejabat.

Apabila ditanya tiadakah pegawai lain yang boleh menandatangani surat berkenaan, jawapannya tiada. Selepas kami 'naik angin' dan berlaku sedikit pertengkaran, barulah beliau menelefon pegawai lain untuk menandatangani salinan surat itu.

Persoalannya, mengapa perkara yang menyusahkan orang ramai ini masih berlaku di jabatan kerajaan. Di sebalik usaha kerajaan untuk memperbaiki sistem penyampaian kepada pelanggan masih ada yang bertindak seolah-olah mereka paling berkuasa di sesebuah jabatan.

Saya percaya masih ramai yang mengalami perkara yang sama tetapi tidak kuasa mengetengahkannya. Amalan buruk jabatan seperti inilah sebenarnya yang menimbulkan rasa tidak puas hati rakyat kepada kerajaan.

Mereka menganggap kerajaan gagal mengawasi kakitangannya untuk menjalankan tugasnya dengan baik. Apa yang saya harap ialah Kerajaan Melaka khususnya dapat meneliti perkara ini dan memperbaiki keadaan supaya ia tidak berlarutan.

ANAK MELAKA PERANTAU,
Batu Caves,
Selangor.

No comments: