24 March 2007

Yang Dipertua PBT dilantik pesuruhjaya bangunan – Najib

PUTRAJAYA 23 Mac – Kerajaan meluluskan pelantikan yang dipertua pihak berkuasa tempatan (PBT) sebagai pesuruhjaya bangunan bagi membolehkan bangunan yang belum diserahkan Hak Milik Strata dikendalikan sepenuhnya oleh PBT.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, dengan pelantikan itu, ia membolehkan bangunan-bangunan diselenggarakan dengan baik.

“Mesyuarat Negara Kerajaan Tempatan (MNKT) ke-57 hari ini meluluskan pelantikan itu untuk membolehkan bangunan diselenggara dengan baik, bangunan boleh dikendalikan oleh Yang Dipertua PBT sebagai pesuruhjaya bangunan, sebelum Hak Milik Strata diberikan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mempengerusikan MNKT di sini, hari ini.

Hadir sama Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Ong Ka Ting.

Mengenai hasil MNKT, Najib berkata, kerajaan turut meluluskan kaedah baru dalam memproses permohonan untuk projek pembangunan tanah selaras dengan saranan Perdana Menteri untuk menambah baik sistem penyampaian kerajaan.

“MNKT buat beberapa keputusan untuk melihat satu kaedah baru dalam meluluskan projek untuk pembangunan melibatkan kerajaan dan swasta termasuk perumahan dan pelaburan yang memberikan kesan yang tinggi.

“Kaedah sekarang memakan masa terlalu lama, berdasarkan ketetapan Perdana Menteri maka Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan telah mengkaji dengan mendalam satu sistem baru yang akan diguna pakai untuk proses tanah dalam pembangunan,” katanya.

Bagaimanapun, kata beliau, kaedah baru itu akan diumumkan oleh Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 13 April ini dengan butiran lanjut dan konsep baru akan diterangkan oleh Perdana Menteri pada tarikh tersebut.

Selain kaedah baru tersebut, kata Najib, mesyuarat juga meluluskan perakuan siap dan permasalahan oleh profesional yang secara rasmi juga akan diumumkan oleh Perdana Menteri pada hari berkenaan.

Sejurus diumumkan, kata beliau, semua kaedah baru itu akan dilaksanakan di peringkat bawahan.

Ditanya mengenai keadaan hujan kebelakangan ini sehingga mengakibatkan banjir seperti di Shah Alam baru-baru ini, beliau berkata, PBT akan memberi bantuan dari segi teknikal.

Kata beliau: “Apa yang berlaku terutama jika pemindahan (mangsa banjir) terpaksa dilakukan, kita akan buat waktu air naik tetapi sesetengah tempat memerlukan tindakan mengurangkan kesan banjir.”

No comments: